Amika.rs


ТАЈНА БЕЛОГ ОКА

Три хиљаде и три стотине година касније, приликом ископавања Ел Амарне 1914. године, откривена је незавршена биста женске главе изванредне, зреле и чулне лепоте; друга је пронађена у радионици непознатог вајара - била је потпуно завршена и божански лепа. На првој бисти остала је необрађена коса и очи, док је на другој једно око од црног воска обложеног кристалом сијало дубоким сјајем, а друго покривала бела мрена Изидине сенке. Налази су убрзо идентификовани: обе бисте представљају краљицу Нефретете чије име значи “дошла је лепотица”.

Прва биста је смештена у Египатски музеј у Каиру, док је друга пренета у Берлински музеј, као прворазредна светска сензација.

И док су се смењивали озбиљни и сензационалистички текстови у штампи са стручним мишљењима египтолога, објављене фотографије су увек приказивале само десни профил краљице Нефретете елегантно издуженог, витког врата, кријући део лица са Изидиним оком. То се затим пренело и у историје уметности, како популарне тако и оне највећих светских ауторитета – нигде се није могла видети бела, Изидина мрена већ само десни профил божански лепе
Нефретете. Ретки посетиоци Берлинског музеја у тим ратним временима, који би још и зашли са друге стране бисте и видели белу мрену, касније су тврдили да су их испред музеја сачекивали непознати људи загледајући им у очи као да у њима нешто траже.
Изидина сенка се тих година појавила на цртежима и платнима Амадеа Модиљанија, славног француског сликара, који је умро 1920, у својој 36. години, да би убрзо постао светски познат по својим цртежима и портретима издуженог врата и очију без зеница.

 


Његов портрет Луније Чеховске из 1919. године изазвао је посебну узнемиреност неких тајновитих друштава – леви профил са светло-плавом мреном на оку, издуженог врата и косе сплетене у пунђу личио је на реплику краљице са забрањене, Изидине стране

Касније се и на сликама чувеног Пабла Пикаса могла видети бела и сива мрена али је он, по свему судећи, већ био под заштитом богиње Изиде, тако да је рано постао славан и сликао до позне старости.

Те среће није био Пол Бријон, француски историчар уметности, који је приредио монографију о сликарима, вајарима и писцима под насловом “У Изидиној сенци”. По његовим речима група следбеника ове богиње, које предводи двојница Нефретете, одузела му је део рукописа са писмом – молбом читаоцима једног киднапованог, мало познатог писца са Балкана и у штампарији уништила све слајдове, филмове и репродукције на којима се види леви, забрањени профил Нефретете, онај са белим оком. Монографија је ипак одштампана, са необјашњивом штампарском грешком на корицама: биста краљице Нефретете има оба, жива и сјајно-црна ока. Од одузетог и уништеног дела текста сачуван је само насловни део у табацима за прелом:

AMIKA.rs

U SENCI BOGINJE IZIDE

ZA KRALJICU ILI ZA KROKODILE

Тајна богиње Изиде није могла тако олако да буде обелодањена и она је то остала до данас. Зато пазите: и вама се већ догодило да се неко, познат или непознат, унесе у ваше очи као да је у њима нешто загубио. Мало је вероватно да је то изасланик богиње Изиде, нисте ви те среће, али ипак размислите шта је то што тражи: Изидину сенку, лик неке своје краљице Нефретете или га то, заиста, баш ви интересујете.

Ако вас пут нанесе у Берлин или близу њега, не пропустите прилику, свратите у Музеј и уверите се у истинитост ове приче. Прво погледајте леви, забрањени профил а затим се задржите пред десним да се та слика утисне у ваше зенице, тако да више нико не може да открије да сте видели Истину.

То ћете лако извести јер у ту просторију Музеја ретко залазе чувари: дању се међу сенкама може распознати лик Имхотепа који стражари над Нефрететином савршеном лепотом, док је ноћу прекрива сенка богиње Изиде дарујући јој вечност.

Kraj, ako kraja ima...

Миливој Анђелковић

Amika.rs